לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

assisted reproduction
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

הפריה חוץ גופית במחזור טבעי

דו שיח על מחזור טיפולים טבעי:

(הכתבה פורסמה לראשונה באתר YNET)

בין דר' מיכה באום, רופא נשים בכיר במערך הפריון וביחידה להפריה החוץ גופית בית חולים "שיבא".

לבין מרב גודוביץ, נטורופתית מוסמכת, מתמחה בטיפולי פוריות טבעיים.

מהו מחזור טבעי ? למי מתאים המחזור הטבעי? מה הם סיכויי ההצלחה?

לפניכם התשובות לכל השאלות :

מהו מחזור טיפולים טבעי?

טיפול הפריה חוץ גופית הוא טיפול בהשראת הורמונים: כלומר, השחלות מגורות לייצר כמות גדולה של ביציות בכל מחזור טיפולים. הביציות ישאבו, יופרו ויוחזרו לרחם להשרשה וקליטה של עובר.

המטרה בטיפול הרגיל היא להפיק כמה שיותר עוברים טובים.

במחזור הטיפולים הטבעי מתבצע מעקב אחר המחזור הטבעי של האישה בעזרת אולטרה-סאונד וגינלי. ברגע שהביצית מגיעה לקוטר הנע סביב 16-18 מ"מ היא נשאבת (לפני הביוץ), לעיתים ללא הורמונים ולעיתים עם תמיכה הורמונאלית מינימאלית. הביצית מופרת ומוחזרת לרחם כמו בטיפול הרגיל. לאחר השאיבה ניתנת תמיכה מזערית הכוללת תכשירי פרוגסטרון ולעיתים מתלווים אליהם אוביטרל ,מדללי דם וכו'

איך הטיפול עובד?

האישה מוזמנת מדי כמה ימים לביצוע אולטרה-סאונד למעקב אחר קצב גדילת הזקיק ולבדיקות דם הורמונליות. על פי נתוני התפתחותו מוזמנת האישה לשאיבה.

מהם יתרונותיו של מחזור הטיפולים הטבעי?

מרב גודוביץ: היתרון הבולט ביותר לפי דעתי זה שחרור האישה מטיפול אינטנסיבי יומיומי של זריקות וכדורים משמעו הקלה פיסית ונפשית. הגוף כבר עמוס וגדוש הורמונים וחשוב לאפשר לגוף לחזור "לשפיות" כלומר לחזור לאיזון הכללי וההורמונאלי הטבעי שלו.

ד' מיכה באום: ישנם יתרונות נוספים למחזור הטיפולים הטבעי: ראשית כל אין חשיפה לגירוי יתר של השחלות, שנית, אין סיכון להריונות מרובי עוברים. יתרון נוסף במחזור זה הוא האפשרות לעשות טיפול כל חודש ואף תהליך השאיבה במקרים אילו יכול להיות מבוצע ללא הרדמה.

מהם חסרונותיו?

החיסרון המרכזי: ביצית אחת כל חודש. כלומר סיכויים נמוכים יותר להשגת הריון בחודש נתון. בנוסף, ביוץ בטרם שאיבה או קבלת ביצית שאינה בשלה.

כמה שנים קיים הטיפול במחזור טבעי?

טיפולי ההפריה הראשונים החלו לפני כשלושים שנה ואלו היו טיפולים במחזורים טבעיים ללא השראת ביוץ. בשנים המאוחרות יותר שולבו התרופות לגירוי מוגבר של זקיקים והתרופות המונעות ביוץ מוקדם. שילוב שני סוגי התרופות שיפר את שיעור ההצלחה. והפחית משמעותית את מספר מחזורי הטיפול.

למי מתאים המחזור הטבעי?

דר' באום: ההצלחות הגדולות ביותר בתחום שאני רואה בקליניקה הם בנשים אשר אינן מגיבות לטיפול ההורמונאלי (poor responders), נשים שעברו מספר רב של טיפולים ואינן מגיבות לטיפול התרופתי. במקרים בהם מושגות ביציות או עוברים באיכות נמוכה ובכישלונות חוזרים בטיפולי הפרייה רבים ללא סיבה ברורה. בנוסף אני ממליץ טיפול זה לנשים שסבלו בעבר מגירוי יתר שחלתי ואשר קשה לאזנן בטיפול תרופתי .

מטופלת פריון שמצביעה בעד

"אחרי ארבע שנים של טיפולים הייתי שבורה לגמרי",סיפרה מטופלת א', "האפשרות שפתח בפני דר' באום החזירה אותי לחיים. לאחר שני מחזורים טבעיים הרגשתי שהגוף שלי חוזר לתפקד. בבסיס אני תמיד האמנתי ביכולת הטבעית של הגוף שלי והרגשתי כי התערבות חיצונית רק גורמת לי נזק.

זה נכון שצריך יותר סבלנות ואורך רוח אבל הרגשתי שלהמשיך בעוד מחזור טיפולים עם ההורמונים והתרופות – לא הייתי מסוגלת יותר, כך שזה היה המוצא היחיד מבחינתי. בדיעבד גיליתי כי תקופת הטיפולים גם גבתה מחיר מהזוגיות שלי, בעלי תמיד אמר שאני ממש "אחרת" כשאני בטיפולים. ובמחזור הטבעי זכיתי להיכנס להריון בצורה "שפויה".

מטופלת פריון המצביעה נגד

מטופלת ב': "ברגע שהבנתי שיש לנו בעיה להיכנס להריון, זה היה כבר אחרי יותר משנתיים שניסינו לבד. רמת הלחץ של שנינו כבר הייתה גבוהה מאוד. גם הסביבה הוסיפה מאד ללחץ הקיים.

כשאני בוחנת את הנושא אני יודעת שאין לי סבלנות לחכות וכל חודש שעובר רק מעצים את הלחץ הנפשי. לכן אני מעדיפה את השיטה שתתן לי את ההיריון הכי מהר שאפשר. אני סומכת על הרופא ויודעת שלא ייתן לי טיפול שיפגע בבריאות שלי. כשאני בוחנת מה עובר עלי מבחינה נפשית אני יודעת שהלחץ מזיק לי לא פחות אולי אפילו יותר".

אז מה אנחנו חושבים

דר' מיכה באום: חשוב לקחת בחשבון את כל האפשרויות הטיפוליות הקיימות כיום וזאת בהחלט אחת מהן.

מצד אחד האמצעים הטכנולוגים כיום טובים ואפשר להשיג הריון גם מביצית אחת ולכן זוהי בהחלט אפשרות שאני מציע . מול זה אני מעמיד את הרצון של האישה או הזוג להשיג הריון במהירות.

ניסיון של שנים רבות מלמד כי טיפול ההפריה הרגיל נחשב כבטוח מבחינת ההשלכות על בריאותה של האישה. כך שלא צריך לחשוש כל כך מהטיפול התרופתי המקובל .

אני בוחן כל מקרה לגופו ומתאים את הטיפול לצרכי המטופלות ולרצונן. במקרים רבים משולב המחזור הטבעי כאופציה טיפולית. ישנן נשים לא מעטות המגיעות אלי לטיפול ונזקקות להפריה חוץ גופית, אולם מתנגדות מאד לטיפול תרופתי. עבור נשים אלו המחזור הטבעי עשוי לתת מענה טיפולי טוב התואם לגישתן.

מרב גודוביץ: אני אישית דוגלת בגישה הכי טבעית שאפשר. אני מאמינה שלגוף יש את יכולת הריפוי הטובה ביותר.

לדעתי צריך לבחון עם כל זוג את מגוון הפתרונות ולשקול את כל הנושאים. הלחץ, המחיר הבריאותי, וסיכויי ההצלחה.

אני מאמינה שחשוב שכל אישה תדע על האפשרות למחזור הטיפולים הטבעי כי הגוף הוא פרטי שלהן ועל האישה ובן זוגה להיות שותפים פעילים בהחלטה.

אני ממליצה לנשים שעברו הרבה טיפולים לעצור רגע ולבחון ביחד עם הרופא המטפל גם את הכיוון הזה.

בריאותך בידיך, תני לעצמך הזדמנות לשינוי !

בברכה

דר' מיכה באום ומרב גודוביץ

הקליניקה האינטגרטיבית לפריון

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן