לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

Pregnant woman in kitchen eating a salad smiling
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

טיפולי פוריות: הקשר בין תזונה נכונה להשרשת העובר ברחם

כתבה זו פורסמה לראשונה בכתבות הבריאות באתר YNET:

אחד האתגרים בטיפולי הפוריות הוא – השרשה. רירית הרחם היא המצע שבו מתקיים תהליך השרשת העובר. מרב גודוביץ, נטורפתית המתמחה בפריון, מתארת את הקשר בין רירית רחם, השרשה ותזונה.

התסכול הוא גדול כאשר מוחזר עובר טוב לרחם ואין הריון.
זה לא רק התסכול: כל רצף האירועים בתוך טיפולי הפוריות שוחק את הגוף וגם את הנפש. ופעמים רבות אני שומעת אתכן בקליניקה שואלות שתי שאלות חשובות:

  1. אם הוחזר עובר טוב אז איך אין הריון?
  2. מה אני יכולה לעשות בשביל לשפר את ההצלחה של הטיפול?


המחצית הראשונה של החודש השלב הפוליקולרי מהיום החמישי למחזור עד הביוץ הוא השלב בו אנו מרוכזים בזקיק או בזקיקים. אך זהו השלב בו הרחם מכינה את עצמה לקבלת העובר הקטן. אילו ימים מלאי עשייה במערכת הרבייה ואנו נעזר בתזונה לתמוך בתהליך שלנו ולסייע לגוף ליצור רירית רחם טובה ופורה שתתן קרקע פורייה לעובר שהולך בקרוב להיווצר לפגוש רירית רחם המוכנה לקראת המפגש. אשתף אתכם במידע הידוע לי מעולם התזונה לפריון.


תפקיד רירית הרחם בקליטת העובר:

תחילת הריון נוצרת כאשר העובר משלים את התהליך של הפריית הביצית בעזרת הזרע בחלל החצוצרה והוא נע אל עבר חלל הרחם, שם הוא מתמקם ומתחיל בתהליך ההשרשה אל דופן הרחם. החיבור הזה אל דופן הרחם יבנה את כלי הדם שיתחברו אל האם ויזינו את העובר במהלך הריון. זהו שלב קריטי בתהליך ההתעברות, ובלעדיו אין הריון. הצלחת השלב הזה תלויה גם באיזון הורמונאלי תקין.

החיבור בין העובר הטרי לבין רירית הרחם הוא סופו של מסע ארוך, שהחל בשלב הביוץ. אז השתחררה ביצית מהשחלה והחלה לנוע לעבר החצוצרה, שם התרחש המפגש המיוחל עם הזירעון בר המזל.  כשהזירעון והביצית מתאחדים לתא אחד, מתחילה ההכפלה והחלוקה לעוד ועוד תאים, שבסופה יוולד תינוק. בינתיים העובר הקטן נע לעבר הרחם ומגיע אליו תוך כחמישה ימים, כשהוא כבר בלסטוציסט – מבנה המכיל למעלה ממאה תאים. מרגע שהגיע אל הרחם והוא כבר מכיל מאות רבות של תאים, בוקע העובר מהמעטפת שלו וכעת הוא עתיד להתחבר לראשונה לדופן הרחם של אמו, ולייצר את מערכת כלי הדם שתזין אותו תשעה חודשים. נשים שעוברות טיפולי IVF יודעות שזה השלב בו מנקבים עבור העובר המיקרוסקופי את המעטפת, לפני החזרת העוברים, על מנת לסייע לקליטה. עכשיו לפיצפון יש כבר מעטפת שתהפוך לשיליה ומה שבתוכה יתפתח לעובר. על כל התהליך המרתק הזה אחראי, בין היתר, הורמון שנקרא פרוגסטרון, המופקד על תקינות רירית הרחם, הבשלתה ועיבוייה, כדי שתהפוך למצע אטרקטיבי לקליטת העובר – להשרשתו. כל זה קורה כשבוע לאחר הביוץ.


מה העובר צריך בשביל קליטה טובה:

על מנת לפתח את רירית רחם אופטימלית, נשים זקוקים לרמה טובה של אסטרוגן, הגעה של אסטרוגן לרירית הרחם וניצול של אסטרוגן על מנת להפוך את בלוטות רירית הרחם מגיבות. הדבר דומה לבניית בית. בונה צריכה מספיק ציוד (אסטרוגן), נמסר לאתר (זרימת הדם הפתוחה), למישהו באתר שמקל על שימוש מאורגן של חומרים (תגובה חיסונית).

שלושה היבטים מרכזיים חשובים בהשגת השרשה מוצלחת:

  • איזון הורמונאלי
  • זרימת דם טובה
  • מערכת חיסון מאוזנת ויעילה
  • מדד דלקתי מתאים

 

המערך ההורמונאלי משול לתזמורת שבכדי שנוכל להופיע בפני קהל כל הנגנים צריכים לנגן בזמן המתאים ובמינון המתאים. אספקט זה חשוב להתחיל את הטיפול לפני חודש ההפרייה בכדי ליצור בגוף מערך הורמונאלי יעיל. כאשר המיקוד הוא האסטרוגן המשמש הורמון המפתח ליצירת רירית רחם טובה ופורה. מעבר לכך, במהלך חלקו הראשון של החודש עם קבלת הורמונים הגוף נכנס לסערה ולכן חשוב לאזן את הגוף.

המחזור החודשי שלנו הוא שרשרת של שינויים פיזיולוגים המתרחשים בגופנו אחת לחודש. המחזור מתנהל תחת “השליטה והבקרה” של המערכת האנדוקרינולוגית. מחזור חודשי מאוזן הורמונאלית חיוני לצורך תהליך מוצלח של כניסה להריון.

לסייע באיזון הגוף: הפחתה משמעותית בצריכת הסוכר הלבן, הקמח הלבן והקפאין.

 

זרימת דם טובה לרחם

עובי רירית הרחם הוא אחד הפרמטרים הנבדקים במעקב זקיקים אך זרימת דם טובה היא גורם משמעותי מאוד המשפיע לא רק על עובי הרירית אלא בעיקר על איכותה.

לסייע בזרימת דם טובה: פעילות גופנית מתונה על בסיס יומי, שתיית מים של 10 כוסות ביום, ותזונה המתאימה גם לאיזון הורמונאלי, גם למדד דלקתי נכון וגם מתאים ותומך למערכת החיסון האישית שלך. 

 

מערכת חיסון יעילה

מערכת חיסון לא יעילה מפריעה להשרשה טובה ולכן פה מומלץ לשלב תוספים וצמחי מרפא יעודיים בכדי למנוע הפרעה בהשרשה.

לאורך שנות עבודתי ראיתי כי ישנן לא מעט נשים המגיעות בטיפולים לעוברים טובים אך לא משרישות. המשותף לרבות מהם היה מערכת חיסון מאותגרת: אלרגיה כרונית או בעיות אוטואימוניות ועוד.

תוך שנות עבודתי למדתי כי תמיד יש הפתעות והגוף שלנו לא מפנה לנו עורף כאשר אנו נותנים לו את הכלים הטובים והנכונים לעבודה. האמונה כי לגוף שלנו יש יכולת ריפוי עומדת בבסיס של הראיה הנטורופתית. ההסתכלות הנטורופתית נותנת מענה הוליסטי רחב לבעיה זו ומאפשר להגיע לשיפור עובי הרירית ואיכותה באמצעים פשוטים ובריאים כמו תזונה ייחודית, צמחי מרפא, תוספים וטכניקת הנשימות.

 

בהצלחה לכולן 
מרב גודוביץ
נטורופתית לגניקולוגיה פריון וגיל המעבר

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן