רובנו פגשנו את המושג "סלניום" כשחלפנו על מדף תוספי התזונה בסופר-פארם, או זוכרים שלפני הרבה שנים המורה לכימיה הזכירה איזשהו מינרל בטבע בשם זה. אבל מה תפקידו, ומדוע הוא כל כך חשוב לבריאותנו בכלל ולפוריות בפרט?

 

תזונה שחלות פוליציסטיותבשני משפטים….

סלניום (או בסימונו הכימי Se) הוא אחד המינרלים החיוניים לתפקודו התקין של הגוף.

הוא נדרש בכמויות קטנות בלבד על מנת ליצור חלבונים הקרויים אנטי-אוקסידנטים המסייעים במניעת נזק למעטפת התאים הנגרם ע"י רדיקלים חופשיים בגוף. הרדיקלים חופשיים הם תוצרי לוואי טבעיים של המטבוליזם של חמצן בגוף, שעלולים לגרום למגוון מחלות, ביניהן: סרטן ומחלות לב, נזקים למערכת העצבים המרכזית ולכן החשיבות הרבה למתן את רמתם בגוף.

בנוסף, לסלניום תפקיד חשוב במערכת הרבייה. מספר לא מבוטל של מחקרים מצאו קשר בין חוסר בסלניום לבין אי פריון, הפלות, משקל יילוד נמוך, והן לנזקים במערכת העצבים ובמערכת החיסונית של העובר. מסיבות אלה, אספקת סלניום לגוף, אם ממקור מזון ואם בעזרת תוספי תזונה, חשיבות גבוהה מאוד כבר בשלב ניסיונות השגת להריון, הן בקרב האישה והן אצל הגבר.

 

קצת היסטוריה…

הסלניום התגלה בשנת 1817 ע"י כימאי שוודי. בתחילה, נחשב כאלמנט רעיל, אולם לאחר 140 שנים, בעקבות מספר ניסויים שביצעו, נמצא כי הסלניום הינו חיוני לביולוגיה של אדם, עם דגש למערכת הרבייה.

 

מקורות הסלניום…

 

מזונות צמחיים הם המקור התזונתי החשוב ביותר של סלניום, ובעיקרו החיטה. כמות הסלניום ואיכותו תלויים בעיקר בסוג הקרקע, חומציות (pH) הקרקע, כמות המשקעים באזור, גובה הקרקע, ובהמצאות דשנים וחומרי ההדברה בקרקע בה גדל הצמח. בנוסף, בשר, עוף, דגים ופירות ים מהווים גם הם מקור אופציונאלי לסלניום, בעיקר אם ניזונו ממקור צמחי עשיר בסלניום.

מקורות נוספים הם ביצים, שמרים, אורז, עגבניות, אספרגוס, שום, ברוקולי, אגוזים (במיוחד אגוזי ברזיל), וכרוב.

הזמינות הביולוגית שלו עולה כאשר התזונה עשירה בויטמיניםA , C ו- E.
תרומתו לבריאותינו

תהליך חמצון השומנים בגוף הינו תהליך טבעי אך מזיק, הוא פוגע בחומר הגנטי (ה DNA) ובכך גורם למגוון מחלות. לשם נטרול תהליך זה, והגנה מפני הנזקים כתוצאה ממנו ישנו מנגנון נגדי, תוך שימוש בחלבונים המכונים אנטי-אוקסידנטים. הסלניום הינו מרכיב חשוב של מספר חלבונים אנטי-אוקסידנטים וככזה פועל למזעור תהליכים סרטניים, מחלות לב וכלי דם. הסלניום מעורר את מערכת החיסון ובכך פועל כגורם אנטי-דלקתי ובנוסף מתפקד כאנטגוניסט למתכות כבדות (כדוגמת ארסן, קדמיום, עופרתוכספית) הרעילות לגוף.

 

הסלניום בפוריות הגבר

הסלניום הינו יסוד חיוני לסינתזת טסטוסטרון ולתהליך יצירת תאי זרע (הספרמטוגנזה).

רקמת האשך וצינורות הובלת הזרע מכילים ריכוזים גבוהים של סלניום, בעיקר כקומפלקס חלבוני GPx4, המעורב במורפולוגיית ותנועתיות הזרע ומגן על תאי הזרע מפני חמצון רדיקלים חופשיים וכפועל יוצא מגן על החומר הגנטי, הדנ"א, של הזרע.

עכברי מעבדה אשר תזונתם הייתה חסרת סלניום, או לחילופין, החלבונים הנ"ל עברו השתקה (לא היו פעילים) הראו נזקים חמורים בהתפתחות המוח, הלב, ואף עליה משמעותית בשיעור תמותת העוברים.

מחקרים הוכיחו כי למתן תוספי סלניום על בסיס יומי השפעות המיטיבות בשיפור איכות הזרע מבחינת ספירה, ריכוז, מורפולוגיה, ותנועתיות.מחקר רחב היקף בקרב גברים בעלי בעיות פוריות עקב חוסר תנועתיות של הזרע, אשר נטלו תוספי סלניום בשילוב עם ויטמין E הראו שיפור של מעל 50 אחוז בפרמטרים של הזרע, ו10 אחוז הריונות ספונטאניים.

 

הסלניום בפוריות האישה

העובדה כי ישנה ירידה בפוריות האישה עם מחסור בסלניום ידועה ממספר מחקרים שנעשו הן בחיות מעבדה והן תוך מעקב אחר נשים. כמו כן, נראה כי יש קשר בין רמת הסלניום לבין רעלת הריון, הפלות, לידה מוקדמת ומשקל יילוד נמוך,הוצעו לתופעה זו מספר השערות, אולם המנגנון שמסביר זאת עדיין לא ברור לחלוטין.

בהקשר של אי פוריות, ריכוז סלניום נמוך יותר בנוזל הזקיקים בקרב נשים עם אי-פוריות שאינה מוסברת בהשוואה לקבוצת ביקורת.

בהקשר של הפלות, עבודות הראו כי ריכוז הסלניום בסרום של נשים שעברו הפלה בשליש הראשון של הריונן היה נמוך מזה של נשים בעלות הריון תקין. ההשערה היא שחוסר הגנה מפני תהליך החמצון, ובעקבותיו נזק לרקמות הביולוגיות ולדנ"א, הוא הגורם להפלות בשלבים כה מוקדמים.

 

לסיכום…

לתזונה שלנו יש השפעה ניכרת על הפוריות שלנו. חשוב להזין את מערכת הרבייה בכל מה שהיא זקוקה לו בכדי ליצור מערך תומך נכון לכניסה להריון בקרב גברים ונשים.