טיפולי פוריותבחברה המודרנית של היום, קל לכל אחד מאיתנו להיות לחוץ. למעשה, אפשר לחשוב שלהיות לחוץ זה ה "IN", ואם אתה לא לחוץ זה אומר שמשהו לא בסדר איתך! בפועל, לחץ נפשי הוא גרוע לגוף שלנו באופן כללי, ויש לו השפעה משמעותית על הפוריות שלך.

 

האם ללחץ יש השפעה על הפוריות שלך?

 

תאמיני או לא, בגוף שלנו מנגנונים המונעים כניסה להריון בתקופות של מתח קיצוני. הנוכחות של אדרנלין, ההורמון שמשוחרר על ידי הגוף שלנו בזמנים מלחיצים, מסמן לגוף שלנו, כי התנאים אינם אידיאליים להריון. אדרנלין מעכב אותנו מניצול ההורמון פרוגסטרון, שהוא חיוני לפוריות. זה גם גורם לבלוטת יותרת המוח להפריש רמות גבוהות של פרולקטין, שגורם בפני עצמו לקושי להיכנס להריון.

 

איך מתח משפיע על פוריות

 

מחקר שנעשה לאחרונה באוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה מראה כי לחץ מעלה רמת הורמוני הלחץ, כמו אדרנלין או קורטיזול, אשר יכולים לעכב את שחרורו של ההורמון העיקרי של הגוף, GnRH (גונדוטרופין), המהווה שחקן מפתח בפעילותם של הורמוני המין. רמה גבוהה עשויה לשבש או לדכא את הביוץ, לפגוע באיכות הזרע אצל גברים ואף לגרום ירידה בחשק מיני בנשים ובגברים כאחד.

 

גורם זה עשוי להיות גורם מפתח בקבוצת הנשים הלא מוסברות (20% מהזוגות מאתגרי פריון מוגדרים על ידי רופאי הפריון כלא מוסברים). התייחסות לנושא הלחץ חשובה בכל תהליך הטיפולים אך גם לאורך ההיריון. הגוף יודע את זה, ולכן הוא יוצר סביבה שהיא בעצם עוינת להריון בתקופות של לחץ קיצוני. בדרך כלל, אדם לחוץ הוא אדם לא בריא. אנשים שחיים עם רמת מתח גבוהה הם בדרך כלל יותר מדי עייפים ומלא במתח ועצבים שעלולים לגרום להם לבחור הרגלי תזונה ואורח חיים לקויים.

 

הפחתת מתח לכניסה מאוזנת להריון

 

כיצד גם את תוכלי להפחית את המתח שלך:

  1. הדרך שאת מגיבה למצבי לחץ. שימי לב איך את מגיבה לאנשים מלחיצים בעבודה, או למצב מלחיץ בחיים. האם את ממשיכה להריץ את אותה מחשבה כל הלילה מבלי לשחרר?  חזרה שוב ושוב על אותה הסיטואציה מגבירה את רמת הלחץ. שתפי חבר או חברה באירוע שקרה או דמייני איך הם היו מגיבים לאותה סיטואציה.

2. חשבי על פעילות או הרגלים שעוזרים לך להפחית את הלחץ. הנה כמה הצעות שעוזרות לנשים רבות במצבך:

  • בדקי שאת ישנה מספיק שעות שינה
  • שלבי פעילות גופנית כחלק מהרוטינה השבועית
  • בצעי מדיטציה
  • תפני לאיש מקצוע שילווה אתך בתהליך
  • שלבי צמחי מרפא או תוספים טבעיים להרגעה
  • שלבי דברים שאת אוהבת כמו קריאה ספר או הליכה לסרט
  • נסי לקחת פסק זמן קצר אפילו באמצע העבודה ולעשות סיבוב קצר בחוץ

 

3. צמחי מרפא טבעיים העוזרים להפחתת הלחץ. לחץ כרוני עלול לגרום לחוסר איזון הורמונלי, להשפיע על איכות הביציות והזרע, כמו גם לחוסר החשק המיני. עשבי מרפא התומכים בתגובה בריאה ללחץ, מזינים את מערכת העצבים ותפקוד המערכת האנדוקרינית הם בחירה טובה. להלן מספר דוגמאות: שורש Ashwagandha (ויתניה משכרת), פרחי קמומיל (Matricariarecutita), ג'ינסנג סיבירי, שורש המאקה ועוד.

4. ללמוד תרפיית נשימה. שיטת הרפייה שניתן ללמוד תוך מספר מועט של מפגשים נותנת לך כלי זמין וקל ליישום גם בבית. טכניקת נשימות והקשבה לגוף המבוססת על תורתו של פרופ' ג'נדלין וטכניקת הנשימה המודעת מאפשרות לך לתת מנוחה למחשבות המטרידות ולאפשר לך להקשיב לגוף ולעוצמות הפנימיות שלך. כאשר אנו מוצפים בלחץ נפשי קשה לנו לעצור ולצאת מהמצב ולכן תרפיית הנשימות מאפשרת לנו לעצור לנשום ולהירגע.

 

חשוב להפחית את רמת ההורמונים שהגוף שלך משחרר כשאת בלחץ. הם אחת מהגורמים המשבשים המשמעותיים המפריעים לך להיכנס להריון. חשוב להתנסות ולמצוא את הדרך הנכונה עבורך. לכל אחת יש את הדרך המתאימה לה ורק התנסות תסייע לא רק למצוא מזור ולהירגע אלא גם להחזיר שליטה וביטחון לחיים שלך.