תסמיני גיל המעבר – הדרך הטבעית להקל על הצרה

גיל המעבר – בדרך הטבעית

מרב גודוביץ

מנופאוזה או בעברית גיל המעבר, עניינו הפסקת המחזור החודשי וסיום תפקוד השחלות, כלומר צמצום ניכר בייצור האסטרוגן.

גיל המעבר מתרחש בין גילאי 40-55 ואף קודם לכן. רמות ההורמונים בגוף שלנו יורדות וכתוצאה מכך אנו מרגישות תופעות גופניות של גלי חום, הזעה בשעות הלילה, יובש וגינאלי, חשק מיני ירודי, אינסומניה (קשיי שינה), עצבנות, דיכאון, כאבי ראש ופרקים, דפיקות לב ועוד.

ההשפעות הבריאותיות אינן מסתכמות בתופעות הגופניות המצוינות לעיל אלא ישנן שני שינויים בריאותיים המתלווים: הראשון, אוסטאופורוזיס (דלדול עצם) והשני, שינויים ברמות השומנים בדם הנגרמות כתוצאה מירידת האסטרוגן ומעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

אפשר לשבת בשקט ולסבול אבל אפשר להקל על התסמינים בדרך טבעית.

גורמים המשפיעים על עוצמת הסימפטומים:

  • שמירה על משקל גוף תקין: נשים שמשקלן גבוה נוטות לסבול יותר מגלי חום.
  • חסרים תזונתיים ותזונה שאינה מתאימה לגיל המעבר (הבחנה בין מזונות מחממים למקררים)
  • תזונה עשירה בשומנים רוויים ובמזונות מעובדים ודלה בסיבים.
  • מתח נפשי : רמת סטרס גבוהה ושתיית קפה מרובה לאורך השנים גורמת להתשת בלוטת האדרנל ולכן בגיל המעבר, כאשר האדרנל מייצר אסטרוגן, הבלוטה “מותשת” ואיננה נותנת מענה נאות מבחינת ייצרו אסטרוגן ותופעות גיל המעבר יהיו קשות יותר.
  • חוסר איזון ברמות הסוכר בדם – מחקר בארה”ב משנת 2003 מראה על קשר בין נשים הסובלות מחוסר איזון ברמות סוכר בדם לבין עוצמת הסימפטומים – חוסר איזון חד רמות הסוכר בדם קשור לסיכון מוגבר לסבול מעייפות, עצבנות דיכאון וגלי חום. המחקר גילה כי ירידה ברמות הסוכר עלולה לגרום לגלי חום. לכן, שמירה על רמות סוכר מאוזנות, אכילת ארוחות קטנות עם העדפה למזונות בעלי ערך גליקמי נמוך יסייעו באופן משמעותי בהפחתת גלי החום.
  • גורמים חיצוניים כמו מזג אויר חם ויבש או מקומות סגורים.
  • לבוש שאינו מתאים: סיבים טבעיים כמו כותנה, או פשתן מאפשרים לעור לנשום ע”י כך שהם מאפשרים תנועת אוויר
  • צריכת מזון או משקאות המכילים קפאין או אלכוהול.

תזונה

חשיבות רבה יש לתזונה מאוזנת וקלה לעיכול. תפריט מועשר בסיבים תזונתיים (מזון מלא והרבה ירקות ופירות), הקפדה על רמת שומנים נמוכה (הפחתת מקורות השומן כמו: מרגרינה, חמאה, בשר, מוצרי חלב עתירי שומן וטיגון) והעשרת התפריט במקורות סידן (טחינה, טופו ועוד).

העשרת התפריט בפיטואסטרוגנים. פיטואסטרוגנים, תרכובות צמחיות בעלות מבנה דמוי אסטרוגן ובעלי פעילות אסטרוגנית חלשה. הם מסייעים לוויסות רמת האסטרוגן בגוף. הסויה, עתירה בסידן וחלבון צמחי, תורמת להורדת רמות השומנים בדם ונותנת מענה הולם לירידת ייצור האסטרוגן. לכן מומלץ לשלב טופו ופולי סויה בתזונה היומית.

להקלת גלי החום מומלץ להימנע ממאכלים ומשקאות חריפים שמעלים את טמפרטורת הגוף.

מרב גודוביץ

תוספי מזון

צמחי מרפא ייחודיים לגיל המעבר כמו תלתן אדום, ויטקס או בטטת הפרא, יסייעו באיזון ההורמונאלי.

במקרים רבים מומלץ לקחת על בסיס קבוע תוסף סידן על מנת להגיע לקצובה היומית המומלצת.

פורמולת צמחים ייעודית או תוספים לגיל המעבר מסייעים לאיזון ההורמונאלי, מפחיתים את התסמינים ומשפרים את איכות החיים.

ספורט

פעילות גופנית מסייעת במישורים רבים:

  • משפרת את חילוף החומרים
  • משפרת סיבולת לב-ריאה
  • מפחיתה איבוד מסת עצם
  • מאזנת את לחץ הדם
  • מעלה את רמת הכולסטרול הטוב
  • מסייעת בהתמודדות עם מצבי הרוח בעיות השינה ודכדוך

סיגריות – OUT

ידוע כי העישון פוגע בבריאות אך נמצא גם כי נשים מעשנות סובלות יותר מגלי חום.

השמנה וגיל המעבר

אישה בגיל המעבר, באופן טבעי, עולה במשקל מינימום 5 ק”ג , ובנוסף יהיה לה קשה יותר לרדת במשקל. כל עשור עולים בין 5-10% ממשקל גופנו. בגיל המעבר הגוף מנסה לעזור לנו: שכשהשחלות מתחילות להפריש פחות אסטרוגן , תאי השומן של האישה מפרישים אסטרוגן במקומם. בל נשכח כי עלייה במשקל מעלה את הסיכון למחלות לב ולכן נושא המשקל בגיל המעבר הוא נושא בעל חשיבות.

איכות חיים

גיל המעבר מסמל שחרור וצמיחה ולא אובדן הנשיות.

גיל המעבר הוא הזדמנות לעצמאות מגידול הילדים וחובות הבית, הזדמנות לבחירת דרך לקריירה חדשה, פריחה בזוגיות, וכל זה מעבר להשקעה בקריירה ובילדים.

זהו זמן מיוחד לאישה עצמה,להעצמתה ולנטילת מנהיגות על חייה.

גישה חיובית תנווט ותקבע את המציאות, תפחית את עוצמת הסימפטומים ותקל על ההתמודדות אתם.

הערה: המלצות אילו לא מתאימות לנשים עם היסטוריה של סרטן על רקע הורמונאלי או הסובלות בתת פעילות בלוטת התריס.