לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

נקיון 2 חוקי
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

מהם משבשים הורמונליים וכיצד הם מפריעים לכם לאיכות זרע וביצית טובות

מדי שבוע נכנסים ונספגים בגוף שלנו חלקיקי פלסטיק בכמות של כ-5 גרם. זה בעצם כמו כרטיס אשראי אחד בכל שבוע. עכשיו דמיין – כמה חלקיקי פלסטיק נכנסים לגופך מדי חודש, מדי שנה, ובעשר השנים האחרונות?

חלקיקי הפלסטיק, חומרי ההדברה, וכימיקלים נוספים כולם נמצאים בחיים שלנו וכולם משפיעים על הפוריות והם נקראים 'משבשים הורמונאלים'.

חוקרים ומחקרים רבים מהעשור האחרון מאשימים חומרים בשם "משבשים הורמונליים" (או: משבשים אנדוקריניים) כגורם מזיק ומשפיע ביותר על פריון ועל שכיחותן הגוברת של בעיות פוריות.
לצערי, אני רואה זאת יותר ויותר גם בקליניקה – בשנים האחרונות בעיות פריון נעשות שכיחות יותר ויותר ככל שהחשיפה לחומרים אלו נעשית יותר ויותר שכיחה ביום- יום שלנו.

מי אתם משבשים הורמונליים?

משבשים הורמונליים הם חומרים המגיעים מחוץ לגוף, משבשים את המערכת האנדוקרינית ומפריעים לתפקודם התקין של ההורמונים שלנו.

המערכת האנדוקרינית בגופנו נעזרת בהורמונים כשליחים שתפקידם לתקשר בין איברים ומערכות הגוף השונות, ממש כמו יונות דואר שנותנות הנחיות לגוף איך לפעול. המערכת האנדוקרינית בנויה מבלוטות המפרישות הורמונים וקולטנים שמזהים את ההורמונים ומגיבים בהתאם.

ישנם כימיקלים כמו PCB או ביסיפנול A (שהם המוכרים ולצערנו הרשימה ארוכה הרבה יותר) אשר מגיעים לקולטנים של ההורמונים בגוף, מתחברים אליהם ומשבשים את פעילותם.

משבשים הורמונליים – היכן הם מתחבאים?

חומרי הדברה, מזהמים תעשייתים, זיהום סביבתי, זיהום במזון, פטאלטים וחלקיקי מיקרו-פלסטיק – כל אלו מונחים שנשמעים רחוקים זרים ולא קשורים בכלל אלינו, אבל אנחנו נחשפים אליהם מדי יום והם נמצאים בחיים של כל אחת מאיתנו הרבה הרבה יותר ממש שהיינו רוצות.

מחקר שנערך ביחידה להפריה החוץ גופית בשיבא (פורסם ב-2018 ע"י הפרופסור רונית מכטינגר) מצא כי השימוש באריזות מזון ומוצרי טיפוח משפיע לרעה על פוריות נשים, גם על נשים פוריות שאינן סובלות מבעיות, וזאת בשם חומרים בשם פתאלאטים ובעיקר בפתאלט מסוים בשם DEHP. הפתרון לפי מחקר זה מצוי בשינוי הרגלי הצריכה ומעבר למוצרי טיפוח המכילים תחליפים של החומר DEHP ופתאלאטים נוספים.

אז מה עושים? הפחתת החשיפה למשבשים הורמונליים

כשמגיעה אלי מטופלת, המנסה להיכנס להריון ולהתגבר על בעיות בפוריות אני קודם כל מדריכה אותם לעומק – איפה זה נמצא, מה אפשר לעשות, וזה כחלק ממערך כולל של שינוי תזונה, הפחתת הסטרס והדיקור

"כלים חד פעמיים הם חלק מהבית שלנו – אין מצב שנוכל לוותר עליהם" – האמנם?

זוג מדהים, מתגוררים בדרום הארץ, מגיעים תמיד יחד לפגישות בקליניקה. עברנו יחד את הדרכת הכימיקלים של הקליניקה. די בהתחלה שמתי על השולחן את נושא הכוס החד-פעמית. מיד הם קפצו ואמרו שחד פעמי זה חלק מהחיים שלהם, שזה פשוט לא ריאלי לעמוד כל היום ולשטוף כלים כל פעם ששותים כוס מים.

חקרנו יחד את הנושא והצעתי להם להשתמש בגומיות צבעוניות לסימון הכוס ולשטוף רק בסוף היום. באופן כללי, נפתח בינינו שיח סביב נושא של שינוי הרגלים. לא רק בחד-פעמי אלא בכל תחום בחיים ובבית. אפשר ויש מה לעשות כדי לשפר את הפוריות.

"אם אין ריח של אקונומיקה – זה לא נקי!"

לפני כשבוע ישבתי בקליניקה עם שרה, מטופלת שלי, ועברנו יחד על המגעים שלה עם כימיקלים ומשבשים הורמונליים. למדתי ממנה שבכל יום שישי היא מצחצחת במרץ את הבית לקראת שבת. אחד הדברים שמבחינתה מסמל ניקיון זה ריח האקונומיקה העולה מכל פינה. ריח חזק של אקונומיקה מבחינתה זה שיא הניקיון. האם ניקיון משמעו ריח של אקונומיקה?

ערכנו בירור יותר מעמיק על סוגי הלכלוך שיש בבית וראינו כי את רוב הניקיון אפשר לעשות פשוט רק עם מים וחומרים טבעיים שמחטאים או עם חומרים אקולוגיים יותר. את האקונומיקה אפשר לשמור למקומות מאוד ספציפיים.

מקרה דומה היה לי גם עם רחלי, ספורטאית שמשתמשת בדאודורנט שמכיל פארפינים ואלכוהול. בלי שום מאמץ הצליחה רחלי לעבור לדאודורנט שעשוי מאבן קריסטל טבעית. דאודורנט זה מכיל מלחים מינראלים טבעיים הקוטלים את החיידקים ומנטרלים את הריח. עושה בדיוק את אותה עבודה רק מפחית את החשיפה שלנו לכימיקלים.

כשאת מגיעה אלי לטיפול אנו עוברות יחד על החשיפה שלך לחומרים – בוחנות יחד את חומרי הניקוי, האיפור, הטיפוח וההגיינה האישית, את סביבת החיים שלך המזון ואריזות המזון. בטיפול נעבור יחד על ההרגלים שלך, ונמצא את הדרך ליישם פתרונות פשוטים ומאוד יעילים.  אין מעבר לאפס חשיפה אבל הפחתה היא נהדרת קלה ומשפיע מאוד על הבריאות והפוריות שלך ושל משפחתך.

כל צעד של הפחתה משפיע על הפוריות שלנו לטובה. וזה כן בידיים שלנו.

בהצלחה

מרב

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן