לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

Embryologist provessing sperm sample in laboratoty
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

טיפולי פוריות – מה מסתתר מאחורי הקלעים

טיפולי פוריות כפי שאנו מכירים אותם, לוקחים אותנו אל הרופא המטפל, אל בית המרקחת ואל בית החולים שם מתבצעת השאיבה וההחזרה.

ישנו חלק אחד בטיפולי הפוריות שהוא מעט נסתר עבורנו: מעבדות הפוריות.

דר' אלי גירש שופך אור לתוך העולם הזה. דר' גירש אמבריולוג קליני בכיר, אנדרולוג ויועץ בתחום הפוריות, מספר כי זהו עולם מרתק שמהווה חלק חשוב מתוך טיפול  הפוריות השלם.  אלי סיפר על מאחורי הקלעים של מעבדות הפריון: החל מרגע השאיבה עד רגע ההחזרה זהו תחום התמחותם של מעבדות הפוריות.

למה משמשות מעבדות אנדרולוגיות (זרע) ומעבדות הפריה חוץ גופית ?

בטיפולי הפוריות, לאחר שאיבת הביציות, הביציות מגיעות "לניקוי", סילוק התאים המקיפים את הביצית, כהכנה לתהליך הפריה. במסלול מקביל, זרע הגבר עובר תהליך הכנה להפריה, באמצעות סילוק תאים לא-פעילים ונוזל הזרע. במעבדות פוריות, לרוב, ההפריה מתבצעת בעזרת החדרה של זרעון לתוך ביצית בעזרת מיקרומניפולטור בתהליך מורכב.

הביצית המופרת מועברת למצע גידול ואינקובטור גידול לקבלת עובר בן 6-8 תאים, ומשם מועברים העוברים בני 6-8 תאים לרחם כשלושה ימים לאחר השאיבה.

*חשוב לציין כי ישנן שיטות שונות ומידע זה הינו כללי בלבד.

מה תפקידן של מעבדות הפריון?

את מעבדות הפריון ניתן לחלק למעבדות אנדרולוגיות, המטפלות בזרע בלבד ולמעבדות הפריה חוץ גופית המטפלות בכל התהליכי ההפריה וטיפול בעוברים. בתחום אחריותן ניתן להדגיש את העיקר:

  • טיפול בביציות וזרעונים, בהפריות וגידול העוברים
  • בדיקת זרע
  • הכנת זרע להזרעה תוך רחמית
  • הקפאת זרע
  • הקפאת עוברים
  • הקפאת ביציות
  • ביופסית עוברים לאיבחון גנטי

למה להקפיא עוברים?

הקפאת עוברים נועדה לתת מענה בשימוש עתידי במקרים בהם בני הזוג יהיו מעוניינים בטיפול הפריה נוסף, או בהריון נוסף.
התהליך הנעזר בעוברים המוקפאים – מקצר ומקל על תהליך הפריה חוץ גופית, הוא חוסך את הצורך בגירוי שחלתי ובשאיבת ביציות נוספת ובקבלת טיפול הורמונאלי הנלווה.

הטיפול מיועד בעיקר לבני זוג אשר טיפול הפריה חוץ גופית אותו עברו לא צלח, או כאשר נותרו ביציות מופרות עודפות מטיפול הפריה חוץ גופית קודם (למשל, כאשר הוחלט על ידי בני הזוג והרופא להחדיר מספר נמוך ממספר הביציות שהופק, על מנת להקטין את הסיכוי להריון מרובה עוברים).

דר' גירש העלה נקודה מעניינת בשיחה שלנו: "איכות השומן שאנו מזינים בה את הגוף שלנו, משפיעה על איכות מעטפת התאים שלנו ודרך כך על חוזקם.   תא עם מעטפת איכותית וחזקה יוכל לעבור ביתר קלות תהליך הקפאה והפשרה. כלומר, לנו יש אפשרות להשפיע על הצלחת תהליך ההפשרה וההקפאה של העוברים בעזרת איכות השומן המשולב בתפריט היומי שלנו."

מהו שומן ?

שומן היא לא מילה גסה וחשוב לשלבו בתזונה היומית שלנו.  השומן הוא אחד מאבות המזון. הוא אחראי על שימור האנרגיה ותחזוקת תאי הגוף, תומך בתפקוד מערכת העצבים, בגמישות העור והעורקים, באיזון ההורמונאלי ובשמירת חום הגוף.

ואיזה שומן מומלץ בכדי לשפר את מעטפת תאי העובר?

שומן בלתי רווי – המכונה גם "שומן טוב", הוא למעשה שומן ניגר. חומצות השומן הללו, חיוניות לפעילות תקינה של מערכות שונות בגוף. כמו כן, שומן רב בלתי רווי (אומגה 3,6) מסייע להפחתת כמות הכולסטרול הרע בדם (LDL), ולהעלאת רמת הכולסטרול הטוב בדם (HDL), לבריאות הלב ולמניעת טרשת עורקים, למניעת דיכאון, לבריאות המפרקים ולהגברת שריפת השומנים בדם ועוד . חשוב לאזן צריכת חומצות שומן אלו, בצורה מאוזנת ומבוקרת.
שומן בלתי רווי נמצא באבוקדו, שמן קנולה, זיתים, שמן זית, בוטנים, אגוזים ושקדים, דגים ועוד.  לפיכך, מומלץ לצרוך את מרבית השומן בתפריט התזונתי משומן בלתי רווי.

אגוזים ושקדים: עשירים בשומן, רובו שומן איכותי ביותר. חלק מהם, כמו אגוזי המלך, מכילים שומן אומגה 3 צמחי, חלקם, כמו השקדים, עשירים בשומן חד בלתי רווי (אותו השומן שבשמן זית). בנוסף, הם מקור לסיבים תזונתיים, אשלגן, סידן, מגנזיום, תרכובות פנוליות שמשמשות כנוגדי חמצון ופיטוסטרולים.  חופן אגוזים ליום חשוב לבניית תאים טובה לגוף ולשיפור הפוריות.

זהו רק אחד מסודות הקסם של הטיפול התזונתי הייחודי, אספקט אחד של תזונה ייחודית לפוריות והשפעתה על הצלחת הטיפול.  דרך עבודה משולבת עם הטיפול הקונבנציונאלי אפשר להתאים את הטיפול התזונתי לתהליך ההפריה החוץ גופית על שלביו השונים.

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן