לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

frozen-fruit-smoothie-3
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

רירית רחם דקה: איך אפשר לשפר

תזונה לשיפור רירית רחם דקה :

רירית רחם דקה מוכרת כגורם משמעותי בכשל בהשרשת העובר ברחם. שיפור צמיחת הרירית בנשים עם רירית רחם דקה מאוד היא תהליך מורכב. מעט מאוד ידוע על הגורמים האחראים להתדרדרות בתהליך צמיחת רירית רחם נורמאלית. אשתף אתכם במידע הידוע לי מעולם התזונה לפריון.

המחזור החודשי שלנו הוא שרשרת של שינויים פיזיולוגים המתרחשים בגופנו אחת לחודש. המחזור מתנהל תחת "השליטה והבקרה" של המערכת האנדוקרינולוגית. מחזור חודשי מאוזן הורמונאלית חיוני לצורך תהליך מוצלח של כניסה להריון.

המחזור מחולק לשלושה חלקים עיקריים: השלב הפוליקולרי, שלב הביוץ, והשלב הלוטאלי. בשלב הפוליקולרי נבנית רירית הרחם. ההורמון אסטרוגן הוא ההורמון האחראי להתעבות רירית הרחם כהכנה להשרת הביצית המופרת. מספר ימים בודדים לאחר הביוץ הביצית המופרת מגיעה לרחם להשרשה, בשלב זה, אם ה רירית רחם דקה מדי (עובייה פחות מ-6 מ"מ) הסיכויים לקליטת עוברים ולקיום הריון נמוכים מאוד.

הטיפול הקונבנציונאלי ברירית רחם דקה :

הכלים המקובלים כיום לבדיקת תקינות רירית רחם לקראת שלב ההשרשה:

הכלי הפשוט והנגיש ביותר הוא האולטרסאונד. הבדיקה מאפשרת לעקוב אחרי עיבוי הרירית עד שלב ההשרשה.

דרך נוספת לאבחון הוא היסטוסקופיה. החדרת סיב אופטי לרחם מאפשרת לקבל תמונה של חלל הרחם.

לקיחת ביופסיה (דוגמה מרקמת רירית הרחם), היא דרך נוספת לבדוק את טיב הרירית: תחת מיקרוסקופ ניתן לבדוק את מבנה הרירית וההתאמה לשלב ההורמונאלי המצופה באישה.

הטיפול המקובל כיום לאישה הסובלת מ רירית רחם דקה :

הטיפול מתמקד בעיקר בהוספת תכשירי אסטרוגן כגון פרוגינובה. דרך נוספת היא התערבות ניתוחית כמו הפיפל (ביצוע "סריטה" עדינה של רירית הרחם על גדילתה) או ערוגות (ביצוע חריצים ברירית הרחם לגרות גדילה).

טיפולים נוספים ב רירית רחם דקה הם טיפול באספירין המרחיב כלי דם או שימוש בוויאגרה המעבה את רירית הרחם הדקה.

כיצד תורם הטיפול התזונתי לרירית הרחם ולתהליך השרשת העוברים ?

תזונה ייחודית לפריון מאפשרת מענה טוב למגוון רחב של קשיים בכניסתה של האישה להריון. היכולת "לגעת" בתחומים נרחבים ולאפשר לגוף להגיע לאיזון טוב יותר דרך כלים עדינים ולא מזיקים, רק מחזקים את כוחה בתחום הפריון. הטיפול הנטורופתי מתאפיין בהסתכלות רחבה על הבעיה ומתן מענה לאספקטים נרחבים.

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בירחון היוקרתי Fertility and Sterility בחן האם רירית רחם דקה משתפרת על ידי שיפור בזרימת הדם לרחם URA (וזאת כחלק מסברה חדשה המנסה להסביר את הקשר בין רירית רחם דקה לבין עיכוב בזרימת הדם לרחם – URA uterine radial arteries). המחקר בחן רכיבי מזון ספציפיים והשפעתם על זרימת הדם לרחם ושיפור בעובי רירית רחם דקה. למשל, אחד הרכיבים שנבדקו במחקר היה הטיפול בוויטמין E: תוצאות המחקר הראו כי 18 מתוך 25 הנבדקות הראו שיפור בזרימת הדם כתוצאה מהשינוי ו-13 מתוך 25 הנבדקות הראו שיפור בעובי הרירית. ויטמין E נמצע בשפע במזון שלנו כמו בנבט חיטה בשמנים צמחיים, דגנים מלאים ואגוזים.

סיפור מקרה מעולם הפוריות הטבעי:

אסנת, בת 35, רוצה להיכנס להריון. את אסנת פגשתי לראשונה שבועיים בלבד לפני התחלת מחזור טיפולים נוסף. זמן רב לא היה לנו עד ההחזרה הקרובה. אסנת הגיעה אחרי שנתיים וחצי של טיפולים (לא רצופים). על פניו הכול תקין למעט רירית רחם דקה . כל מחזור טיפולים שעברה עד כה, נשימתה הייתה נעצרת סביב תוצאות בדיקת האולטרסאונד. חודש אחר חודש היו התוצאות מאכזבות : רירית הרחם דקה ומחזור הטיפול היה מגיע לקיצו. אסנת סיפרה שהרגישה שהגיע לדרך ללא מוצא והייתה מתוסכלת מאוד. הניסיונות שנעשו עם המחזורים כמו תוספת של אסטרוגן ועוד, לא נתנו לה את המענה ועדין מצאה את עצמה באותה נקודה בכל חודש. הלחץ הנפשי היה קשה מאד.

הטיפול הנטורופתי באסנת היה רב תחומי:

שיפור סירקולציה – שינוי בתזונה ובאורח החיים התמקד בשיפור הסירקולציה. סירקולציה טובה מאפשרת להגביר זרימת דם בגוף בכלל וברחם בפרט. הספקת דם טובה מועילה לרירית הרחם וחיונית להשרשת עובר טובה.

הקשר למתח – המתח הרב המאפיין את החיים שלנו כיום גורם להפרשת הורמוני סטרס. הורמונים אילו משבשים את התהליך ההורמונאלי התקין המתקיים בגוף ומפחית את הסיכוי לקיום מחזור הורמונאלי תקין ומאוזן אצל האישה. העבודה שלנו בנושא המתח הייתה באמצעות שיחות ונשימה מודרכת.

ויטמינים ומינראלים הם חלק חשוב מחומרי הבנייה של הגוף והזנה נכונה חיונית בכל שלב הכניסה להריון וכמובן במהלך ההיריון עצמו. עבור אסנת נבחרו שני תוספים שתמכו בתהליך התזונתי.

במקרה של אסנת לוחות הזמנים היו בעייתיים בגלל הקושי לייצר שינוי במהירות. אני לא הייתי בטוחה שיהיה אפשר ליצור שינוי כבר במחזור טיפולים הקרוב ולכן מאוד הופתעתי מהטלפון של אסנת על תור להחזרה (מבחינת אסנת קפיצת מדרגה משמעותית).

הטלפון הבא היה עוד לפני הפגישה הבאה שלנו והתבשרתי בה כי אסנת בהריון ובעצם המפגש הבא נקבע לאחר בדיקת הדופק החיובית לבנייה משותפת של תפריט הריון.

לסיכום: בתוך שנות עבודתי למדתי כי תמיד יש הפתעות והגוף שלנו לא מפנה לנו עורף כאשר אנו נותנים לו את הכלים הטובים והנכונים לעבודה. האמונה כי לגוף שלנו יש יכולת ריפוי עומדת בבסיס של הראיה הנטורופתית. ההסתכלות הנטורופתית נותנת מענה הוליסטי רחב לבעיה זו ומאפשר להגיע לשיפור עובי הרירית ואיכותה באמצעים פשוטים ובריאים כמו תזונה ייחודית, צמחי מרפא ודמיון מודרך.

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן