לקביעת פגישה התקשרו: 054-9174719

Endometriosis - Printed Diagnosis with Blurred Text. On Background of Medicaments Composition - Red Pills, Injections and Syringe.
מרב גודוביץ

מרב גודוביץ

מרב גודוביץ, מומחית לגניקולוגיה, פריון וגיל המעבר בשיטה טבעית.
נטורופתית מוסמכת ND עם למעלה מעשרים שנה ניסיון בליווי נשים וגברים בתהליכי הכניסה להריון (טיפולי פוריות), נשים בגיל המעבר, נשים עם אנדומטריוזיס ואדנומיוזיס, שחלות פוליציסטיות, בעיות השרשה, רירית רחם דקה, הורמון FSH גבוה ועוד.

אנדומטריוזיס והטיפול הנטורופתי / מאת דר' דוד סוריאנו ומרב גודוביץ

אנדומטריוזיס , תזונה ומה שביניהם

השבוע אני מקדישה את הפוסט לכל אותן נשים שסובלות מאנדומטריוזיס . חלקן נתקל בבעיה רק כשהגיע לבירור מקיף לאי פריון וחלקן חי בצלה שנים מרובות.

הפוסט מובא לשיתוף במידע כללי על האנדומטריוזיס . חשוב שכל אישה תכיר את ההשפעה שקיימת לאורח החיים שלה על הפוריות, האיזון הכללי ועוצמת הכאבים. הניסיון מלמד כי באמצעות תזונה ייחודית ואורח חיים מתאים אפשר לשפר את איכות החיים. בפוסט זה משתתף לדר' סוריאנו, מומחה למיילדות גניקולוגיה ופריון, אשר התמחה בכירורגיה אנדוסקופית ומנהל את המרכז לאנדומטריוזיס בתל-השומר. 

אנדומטריוזיס והקשר ההורמונאלי

אנדומטריום (רקמת רירית הרחם) זוהי הרירית שמרפדת את חלל הרחם. אנדומטריוזיס הנו מצב בו רקמה הדומה לרירית הרחם גדלה מחוץ לחלל הרחם. האזורים הנפוצים ביותר לגדילה של רקמות אנדומטריום מחוץ לרחם הם איברי הרבייה ואיזור האגן.

רקמת האנדומטריוזיס, בדומה לרקמת רירית הרחם, מגיבה לשינויים ההורמונליים המתרחשים במהלך המחזור החודשי. כאשר רקמת האנדומטריוזיס משגשגת ומדממת בעקבות השינויים ההורמונאליים במחזור, נוצרת הפעלה של המערכת החיסונית היוצרת דלקת מקומית. הפרשת תוצרי דלקת גורמים לכאבים ולהיווצרות ריקמה צלקתית, או הידבקויות מסביב לאיזורים הנגועים והתפתחות ציסטות בשחלות.

לעתים קרובות נוצרת פגיעה בתפקוד השחלתי או בחצוצרות ולעתים אף פגיעה באיברים שכנים כגון מעיים, שלפוחית שתן ועוד.

האם את סובלת מאנדומטריוזיס ?

אנדומטריוזיס עלול לגרום למגוון נרחב של תסמינים וישנן נשים שאינן סובלות כלל מהתסמינים האופייניים. חשוב לציין כי אין קשר ישיר בין היקף פיזור הנגעים לבין חומרת תסמיני המחלה ומידת הסבל והכאבים שהאישה חווה.

תסמינים אופייניים עיקריים:

• כאבי מחזור חזקים המחמירים במהלך הזמן

• כאבים עזים באזור האגן

• כאבי גב תחתון לפני ובמהלך המחזור החודשי

• אי פריון

• כאבים בזמן קיום יחסי מין

• שיבושים במערכת העיכול המופיעים סביב זמן המחזור החודשי (בדומה למעי הרגיש)

מה גורם לאנדומטריוזיס?

קיימות מספר השערות להיווצרות אנדומטריוזיס, וככל הנראה מדובר במספר טריגרים המשלבים גורמים גנטיים, גורמים הקשורים במערכת החיסון, גורמים הורמונאליים וגורמים סביבתיים.

איך מאבחנים אנדומטריוזיס?

אחת הבעיות הנפוצות הנה האיחור המשמעותי באבחנה ובטיפול באנדומטריוזיס , דבר המוביל לנזק ולסבל מתמשך, נשים רבות הסובלות מכאבים עזים במהלך הווסת, או בעת קיום יחסים אינן מודעות לכך שמדובר במחלה הדורשת התייחסות. הכלי המשמעותי והראשוני באבחנה ובהעלאת החשד נעשה כאשר מעניקים חשיבות לתלונות האישה ושואלים שאלות מכוונות לתסמינים שהוזכרו. לעתים הבירור הראשוני נעשה באיחור כחלק מבירור מקיף עקב אי פוריות. לאחר קבלת מידע מקיף לגבי התסמינים, ניתן להיעזר רבות בממצעי הבדיקה הגינקולוגית אשר עשויה לסייע רבות באבחנה. בדיקות אולטרסאונד ובדיקות נוספות משלימות את התמונה. לשם קבלת מידע מקיף על הימצאות המחלה, חומרתה, האיברים המעורבים, יש הכרח לבצע לפרוסקופיה במהלכה ניתן לזהות את הנגעים ונטילת ביופסיות ושליחתם לבדיקה פתולוגית.

הטיפול הרפואי באנדומטריוזיס

הטיפול הרפואי משתנה מאישה לאישה בהתאם לתסמינים אותה חווה. אין כיום טיפול שמרפא לחלוטין את המחלה, למעט מקרים בהם המחלה ממוקדת וניתנת לכריתה מלאה, אך ישנם טיפולים המאפשרים הקלה בתסמינים ואף משפרים את הסיכוי להרות. הטיפול הרפואי מתמקד בתסמינים ובכך משפר את איכות חייה של האישה. להלן כיוונים עיקריים:

  • תרופות נוגדות כאב – כאשר התסמין העיקרי הוא כאב, לפני ובמהלך המחזור החודשי.
  • טיפול הורמונלי – הגלולות מדכאות את הגירוי ההורמונאלי לרקמת האנדומטריוזיס ומפחיתות את הדימום בנגעים. טיפול זה, נועד להקטין את גודל הנגעים ולאפשר החלמה של אזורי הדלקת באזור שמסביבם.
  • ניתוח לפרסקופי – מבוצע ניתוח להסרת הנגעים .

הטיפול באנדומטריוזיס התפתח והשתנה במהלך השנים. עד היום טרם נמצא מזור למחלה.

הטיפול המומלץ כיום מבוצע בלפרסקופיה ובמסגרתו מזהים את מיקום הנגעים, דרגת החומרה והנזק שנגרם, מסירים את הרקמה הזרה, כורתים מוקדים, מבצעים הפרדת הידבקויות ומסירים ציסטות שחלתיות. ניתוח זה דורש נסיון רב ומיומנות בזיהוי המוקדים ובהסרתם. האפשרויות הטיפוליות נרחבות ודרוש אבחון וייעוץ מקצועי בכדי לסייע לקבל את ההחלטה הטיפולית הנכונה.

הרפואה המשלימה מעניקה רובד נוסף לטיפול באנדונטריוזיס, הטיפולים כוללים טיפול תזונתי ונטורופתי, אימונותרפיה, רפואה סינית, טכניקות שונות לטיפול באלרגיה ועוד. בסקר שנערך בקרב 4000 נשים הסובלות מאנדומטריוזיס נמצא שחלק מהטיפולים המשלימים היו יעילים יותר מכל טיפול אחר שניסו.

השחקנים הראשיים באנדומטריוזיס – אסטרוגן, פרוגסטרון, ופרוסטגלנדינים

במחזור ההורמונאלי של האישה קיימים שני שחקני מפתח הורמונלים עיקריים: האסטרוגן והפרוגסטרון. שני הורמונים אלה מגרים את רירית הרחם להתעבות לקראת השתרשות הביצית המופרת (בין יתר התפקידים הנוספים).

אם ההיריון לא מתרחש, ייצור של אסטרוגן ופרוגסטרון נופל 10 עד 14 ימים לאחר הביוץ וכשני שלישים של רירית הרחם מתנקזים מהרחם בזרימת הווסת. הפרשות הווסת מכילות שאריות רקמה רירית. הפרשות אילו מכילות קבוצה של חומרים הנקראים פרוסטגלנדינים. חומרים אלו מגרים את שרירי הרחם להתכווץ ואחראים במידה רבה להתכווצויות בזמן הווסת. כמו שכבר ציינו קודם, נגעי האנדומטריוזיס מגיבים מבחינה הורמונאלית באופן דומה לרירית הרחם. ולכן, תחת השפעתם של אסטרוגן ופרוגסטרון, הנגעים מייצרים פרוסטגלנדינים כחלק מהפרשותיה, רק שבמקרה זה להפרשות אין מוצא.

אנדומטריוזיס והתזונה שלנו: We are what we eat

הרפואה הקונבנציונאלית חוברת כאן לרפואה המשלימה בכדי לתת מענה שלם ורחב יותר לאנדומטריוזיס. במקרה זה המחלה היא רב תחומית ופוגעת במערכות רבות בגוף, כגון: מערכת העיכול, מערכת החיסון, המערך ההורמונאלי ועוד ולכן שילוב רב מערכתי עשוי לתת מענה רחב וטוב לבעיה.

תזונה ייחודית עבור טיפול באנדומטריוזיס הוכיחה את עצמה כיעילה עבור נשים רבות. המטרה בתזונה לאנדומטריוזיס היא הקלה בסימפטומים ומתן מענה לאי פריון. השגת מטרה זו נעשית דרך הפחתת רמות האסטרוגן, סיוע באיזון ההורמונאלי, שיפור רמות האנרגיה בגוף, הקלה בכאבי ההתכווצות ואיזון והרגעת מערכת העיכול.

שומן טוב ושומן רע – מי מסייע בכאב?

גורם הכאבים העיקרי באנדומטריוזיס הם התכווצויות הווסת. הפרוסטגלנדינים (אותם הזכרנו קודם) הם חומצות שומן המגיעות מהמזון באופן טבעי. בנוסף למקורות המזון, הגוף מייצר אותם במסלולים ביוכימיים מורכבים.

ישנן שתי קבוצות עיקריות של פרוסטגלנדינים: "הטובים והרעים". המטרה התזונתית שלנו היא לנטרל את הפעילות השלילית של "הרעים" בגוף ושיפור השפעתם ופעילותם של "הטובים" בגוף. הפעילות השלילית הינה התכוונויות הווסת והפעילות החיובית היא ריכוך האפקט. דרך שינוי תזונתי ממוקד של סוג השמנים בתפריט שלנו, אנו נאיץ את ייצור הקבוצה הטובה וניצור אפקט מרגיע להתכווצויות. שמנים חיוביים אילו הם שמני אומגה 3. מקורות במזון שעשויים להעשיר את התפריט שלנו הם:

• אגוזי מלך

• זרעי פשתן טחונים או שמן פשתן

• שמן נר הלילה

• דגי ים צפונים כמו סלמון או מקרל

מולם מומלץ להפחית משמעותית את מקורות השומן הרווי כמו חמאה, בשר וכו'

סיבים תזונתיים ותרומתם לאנדומטריוזיס

הסיבים מסייעים בראש ובראשונה, להפחתת ספיגת השומנים במערכת העיכול. תרומתם של הסיבים מסייעת לנשים רבות להקלה באי שקט בעיכול בזמן המחזור. בנוסף, הסיבים מסייעים להפחתת סך האסטרוגן. בתזונה ניתן להשיגם ממקורות המזון הבאים:

• דגנים מלאים

• קטניות

• אורז מלא

• פירות וירקות

• שיבולת שועל

• ברוקולי

• כרוב

• לפת

מה נוציא מהתפריט?

קמח לבן – לחמים, עוגות, פסטה המבוססים על חיטה

בשר אדום, מזון מטוגן, מרגרינה וחמאה – מקור לפרוסטגלנדינים רעים

סוכר לבן ודבש – מעודדים את התגובה הדלקתית

אלכוהול – יוצא עומס על הכבד

קפאין – מגביר רמות אסטרוגן ומגביר כאבי בטן

מוצרי חלב מרובים בתפריט – מעודדים דלקת

סויה ומוצריה – מעודד עודף אסטרוגן

להפחית חומרים משמרים ומזונות מעובדים

אנדומטריוזיס היא מחלה מורכבת ובעלת השפעה רב מערכתית והיא מלווה, מעבר לתחושת הכאב ואי הנוחות, בתסמינים נוספים כגון הפרעות עיכול, שינויי מצב רוח, וחולשה חיסונית. הטיפול הנטורופתי נותן מענה לקשת רחבה של תסמינים ואף משתלב ומסייע לטיפול הקונבנציונלי כחלק מאורח החיים וכחלק מהטיפול לכניסה להריון.

טיפים בתזונה לטיפול באנדומטריוזיס מוזמנים להיכנס בקישור הבא.

דברו איתי מחכה להכיר ולעזור
מרב גודוביץ

דילוג לתוכן