אנדומטריוזיס : טיפים בתזונה להפחתת הסימפטומים ושיפור הפוריות

אישי ממני: לפני כשבוע העברתי הרצאה מול קבוצת נשים מקסימה בנושא. אחד התגליות הכי מפתיעות של ההרצאה היה לגלות כי רוב הנשים בקהל אשר סבלו מאנדו לא עשו כל שינוי תזונתי כיוון שחששו כי השינוי קשה ולא יצליחו, סיפרו גם על חברות שעשו שינוי מאוד דרסטי וזה רק הרחיק ואף הלחיץ אתן מלעשות שינוי. טיפ ממני: כל שינוי שתעשי יעזור משמעותית לשפר את המצב בחרי שינוי אחד שאת יכולה לבצע והתחילי איתו. זכרי החיים הם לא שחור ולבן – אפור הוא הלבן החדש.

שאלה: האם תזונה עוזרת לטיפול ב אנדומטריוזיס ?

תזונה ייחודית עבור אנדומטריוזיס נועדה לא רק להקל על תסמיני המחלה (למשל כאב), אלא אף להפחית רמת אסטרוגן עודפת, לסייע באי פריון ולתרום לאיזון ההורמונאלי הכללי.

הטיפול הנטורופתי עבור אנדומטריוזיס הוא רחב ורב מערכתי ומטרתו לתת מענה לנושאים הבאים:

  • הפחתת דלקת
  • הרגעה וחיזוק מערכת החיסון
  • הפחתת הורמונים עודפים
  • תמיכה בפוריות האישה
  • הפחתת כאב וסימפטומים נוספים
  • סיוע בהשגת הריון, אם רצוי

שאלה: שמעתי הרבה על נושא סיבים תזונתיים . האם זה יועיל גם ל אנדומטריוזיס ?

סיבים תזונתיים:מרב גודוביץ

אנו מכירים ומוקירים את חשיבותם של הסיבים בעיכול ובשמירה על תפקוד תקין של מערכת העיכול.  אולם, סיבים תזונתיים אף מפחיתים את רמות האסטרוגן העודפות "הממוחזרות" בגוף הקיימות כחלק מ אנדומטריוזיס .

מקורות טובים לסיבים:

  • דגנים מלאים וקטניות
  • פירות וירקות טריים

שאלה: חברות מספרות לי על אומגה 3 בהקשר של אדנומטריוזיס . האם התוסף הזה יועיל גם לי?

אומגה 3:

 אכן יש יתרונות תזונתיים לצריכת אומגה 3 בתפריט היומי לנשים הסובלות מ אנדומטריוזיס .  אומגה 3 משפר את בריאותנו הפיסית והנפשית.  בנוסף לכך, הוא משפר את פעילותם של הפרוסטגלנדינים הטובים ומרכך את השפעתם של הפרוסטגלנדינים הרעים.  הרחבה בנושא זה בקישור.

מקורות טובים במזון לאומגה 3:

  • זרעי פשתן
  • זרעי דלעת
  • אגוזי מלך
  • טונה
  • שמן חמניות
  • שמן נר הלילה

שאלה : מה לאכול נכון עבור אנדומטריוזיס ?

מוצרי חלב:

מוצרי חלב, בגרסה המסורתית, הם חלק חשוב מדיאטה מאוזנת, הם מקור חשוב של סידן לגוף.  עבור נשים הסובלות מ אנדומטריוזיס צריכת מוצרי חלב מעודדת ייצור פרוסטגלנדינים מהסוג הרע ובכך מגבירה את סימפטומי המחלה.  במקרה זה מומלץ רק להפחית את כמות מוצרי החלב וחשוב למצוא מקורות חלופיים לסידן בכדי לעמוד במנה היומית המומלצת.

מקורות חלופיים לסידן:

  • ירקות ירוקים (תרד, ברוקולי, כרוב, פטרוזליה, שמיר, כוסברה ועוד)
  • זרעי שומשום
  • שקדים
  • תאנים
  • אצות
  • טחינה

בשר

בשר הוא מקור מצוין לחלבונים ומקור לתזונה המגבירה את סימפטומי המחלה. בשר ושומנים ממקור בעלי חיים מקדמים את הפרוסטגלנדינים "הרעים" ולכן הפחתת הבשר תסייע.  בכדי לוודא כי התפריט מאוזן ממקורות חלבון חלופיים חשוב לשלב בתפריט ל אנדומטריוזיס את המזונות הבאים:

  • קטניות
  • טופו
  • אגוזים
  • זרעים

מזונות נוספים מהם חשוב להימנע עבור אנדומטריוזיס :

  • קפאין
  • אלכוהול
  • שוקולד
  • שומן טרנס
  • חמאה ומרגרינה
  • משקאות ממותקים
  • חיטה על מוצריה (פסטה, לחם לבן, עוגות, מאפים ועוד)
  • פירות הדר
  • מזון מטוגן
  • מוצרי סויה (במקרים שיש רגישות לאסטרוגן ולהגביל לפעמים בשבוע)

שאלה: יש כל כך הרבה תוספי תזונה מומלצים עבור אנדומטריוזיס , הפרסומות מציפות אותי. מה נכון עבורי?

ההמלצה הכללית שלי היא לעזר בתזונה בלבד, היא מחוללת פלאים וברוב המקרים צורך להוסיף תוספי תזונה.

תוספי מזון – השימוש בתוספים נועד לתמוך ולתת מענה לחסרים תזונתיים.  מספר תוספים שימושים עבור אנדומטריוזיס: מולטי ויטמין, עשב נבט חיטה, שמן נר הלילה, פרוביוטיקה, ברזל או B12.  מומלץ להיוועץ באיש מקצוע מוסמך.

 צמחי מרפא – צמחי מרפא נותנים מענה לקשת רחבה של נושאים.  פורמולה צמחית הנרקחת אישית לכל אחת עשויה לתת מענה הן להיבט ההורמונאלי והן להיבטים נוספים כגון איזון מערכת חיסון, איזון מערכת עיכול, תפקודי כבד, איזון מערכת העצבים, טיפול בסטרס וכו'.