בוקר אחד התעוררתי עם דפיקות לב מואצות. נלחצתי מאוד. אני לא מגדירה את עצמי כהיפוכונדרית אבל עוד באותו היום הגעתי לרופא משפחה הנהדר שלי. לאחר סבב בירורים הכול נמצא תקין והמשכתי בחיי.

לאחר חודשיים חזרתי שוב אל הרופא עם תלונות נוספות על עייפות ובעיות בשנת הלילה. גם פה הכול תקין.

הבת הקטנה שלי (בת 21 אז לא ממש קטנה) אמרה לי שכבר מעל שנה שהרבה דברים השתנו אצלי במיוחד העייפות. מאישה בריאה שלא רואה רופא בכלל, פתאום אני נפגשת איתו יותר מאשר עם החברות שלי.

אמירה זו גרמה לי לעצור רגע ולבחון את הכול. אני אישה בריאה עד כה אז מה בעצם השתנה בחיים שלי?

 

את כנראה בטרום מנפאוזה אמרה לי חברה טובה. הופתעתי מאוד כי הרי יש לי מחזור כל חודש. היא סיפרה שהיתה בסדנה ולמדה הרבה על גיל המעבר. אמרה לי פשוט ללכת: אנו נכנסות לעידן חדש וחשוב לקבל מידע.

באתי לסדנה של מרב גודוביץ ולמדתי הרבה על מה עובד עלי כל התקופה האחרונה. ובעיקר למדתי מה אני יכולה לעשות היום בתוך שיגרת החיים שלי.

אני רוצה לשתף פה את אחד הדברים שעבורי היה משמעותי בסדנה של מרב: בלוטות האדרנל שלי והקשר לתסמינים שסבלתי מהם.

ככל שאנו הולכות ומתקרבות לסיום הרזרבה השחלתית שלנו (אצלי זה קרה סביב גיל 47) כך השחלה מייצרת פחות ופחות אסטרוגן. השחלה היא לא היצרן היחיד של האסטרוגן ולכן כאשר היא מפסיקה לייצר אסטרוגן. יש אפשרות לפצות על ירידת ייצור האסטרוגן השחלתי דרך שני ערוצים מרכזיים:

  1. מזון וצמחים המכילים פיטואסטרוגנים
  2. שיפור ייצור האסטרוגן באתרים אחרים שהמרכזי הוא האדרנל

 

כמה מילים על האדרנל:

בלוטות האדרנל הן בלוטות אנדוקריניות כלומר מייצרות הורמונים. הן השחקן העיקרי בייצור הורמוני הסטרס. כאשר אני שחקתי את הבלוטות שלי עקב אורח חיים מטורף, הן היו מרוכזות בייצור כרוני של הורמוני סטרס במקום לפעול במלוא העוצמה כאתר חלופי איכותי וטוב לייצור אסטרוגן.

כבר בדרך הביתה מהסדנה חשבתי על תוכנית פעולה הנכונה לי ליצור את השינוי. משתפת אותכם מה ההחלטות שאני לקחתי:

  • לחזור ליוגה אצל המורה שאהבתי אפילו שזה קצת רחוק מאיפה שאני גרה היום
  • שלוש פעמים בשבוע אני יוצאת מהעבודה בארבע אפילו אם אין לי סידורים כדי ליצור זמן איכות שלי עם עצמי.
  • שריינתי סוף שבוע ארוך לכל המשפחה שלי בצימר בצפון
  • מצאתי מבשלת מדהימה שמבינה באוכל בריא, כדי שתעזור לי להכין אוכל לצרכי (אני פחות בעניין של בישולים).

השינויים שעשיתי היו מדורגים אבל ראיתי תוצאות במיוחד באנרגיות שלי.

אני עדיין מקבלת מחזור כלומר בפרה-מנפוזה ומרגישה גאה בעצמי שעשיתי שינוי שנכון לי ועובד בשבילי ובעיקר שהקשבתי לשינויים של הגוף שלי.

 

לסיכום:

זה בידיים שלנו לאזן ולהפחית את התופעות

זה אפשרי

התזונה נגישה לכל אחת מאיתנו